le crepe - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van johosamantha - WaarBenJij.nu le crepe - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van johosamantha - WaarBenJij.nu

le crepe

Door: Samantha

31 Juli 2011 | Martinique, Fort-de-France

Aangezien we hier de hele dag vastzitten – wie heeft er nou openbaar vervoer nodig op zondag? – hebben we alle tijd om een nieuw verslagje te plaatsen. De presentatie was woensdagavond achter de rug, dus tijd om te ontspannen. ’s Avonds was er een borrel gepland in een Ecologisch museum in het zuiden waar we ook iets te eten zouden krijgen. Het museum was leuk en lag ook nog aan het strand, dus dat was geslaagd. Er was alleen niet erg veel drinken en te weinig eten dus dat was minder, zeker na een lange dag conferentie. Uiteindelijk waren we rond een uur of elf thuis, en omdat we donderdag vrij hadden maakte dat niet echt uit.
We hebben het lekker rustig aan gedaan de volgende ochtend, en zijn daarna naar het oude centrum van Fort-de-France gegaan met Ewoud en Pieter. Hoewel er daar meer te zien en meer leven was (restaurants, wat een luxe!) was het ook echt niet je van het. Natuurlijk waren er wel wat mooie koloniale gebouwen, maar ik zou nooit gedacht hebben dat dit het bruisende centrum van de hoofdstad was. Er is ook een enorm fort waar we in wilden, maar eenmaal bij de ingang kwamen we erachter dat het nu een marine-basis is. Verhit en wat beteuterd gingen we weer naar ons uithoekje. Laat in de middag was er een general assembly van de conferentie waar we heen zijn gegaan om onder andere nieuwe locaties en de nieuwe president te kiezen, waarna we op uitnodiging naar het Archeologisch Museum in het eerder bezochte bruisende centrum gingen. Het museum had welgeteld één vitrine (de gift-shop niet meegerekend) en nog een kamer met wat posters. Er was wel een tentje met heerlijk lokaal eten aan de overkant, dus dat maakte veel goed.
Vrijdagochtend zijn we ook naar de conferentie gegaan, maar na de lunch hielden we het voor gezien. Na een frisse duik moesten we weer richting campus (waar de conferentie is) om van daar uit op een trip naar een rum distilleerderij in het oosten te gaan. Mais non! Ze zijn hier echt Frans dus de buschauffeurs waren aan het staken. Gelukkig wilde een lieve taxichauffeur ons wel even brengen á 10 euro pp (7 man) voor een ritje van 5 minuten… Die kon een baguette steken waar de zon niet schijnt. Het is een stukje snelweg dus dat loop je niet zomaar. Ik kan nog eindeloos doorgaan over hoe de mensen hier zijn, en hoe je op elk ander Caribisch eiland al drie keer een lift had gehad, maar zal het jullie besparen. Na veel ge-sms hadden we geregeld dat onze congresbus ons op kwam halen bij een halte verderop. Ongeveer een half uur nadat iemand van de organisatie met een leeg busje stopte, toen vertelde dat de bus er zo zou zijn en vervolgens doorreed, was de bus er eindelijk. De rum distilleerderij was wel echt ontzettend leuk, een groot gebouw met allerlei oude machines en een hele mooie tuin eromheen. Het was inmiddels natuurlijk stikdonker, maar het was evengoed mooi. De rum was uiteraard gratis en vloeide ook rijkelijk. Er waren allerlei smaken te proeven, hoewel wij het maar bij een paar hebben gehouden. Uiteindelijk dus weer een late avond…
Zaterdagochtend zaten we ook weer braaf in de conferentiezaal, vooral omdat er iemand van de onderzoeksgroep ging presenteren. Daarna waren we al snel weg – de combinatie van ‘tweede-wereldoorlog-archeologie’ (ja, wij vinden dat ook belachelijk) en Franse historici werd ons na al die dagen praatjes toch te veel. De rest van de middag hebben we lekker rondgehangen en dat is precies wat we vandaag doen. Niet omdat we dat zo fijn vinden, maar omdat er geen openbaar vervoer is van zaterdagmiddag tot maandagochtend.
Dan toch nog een luchtpuntje: ze hebben hier écht Dominicaans Presidente-bier in de supermarkt, en nog in de aanbieding ook!

• 31 Juli 2011 - 18:13

Linda:

Zo Sam, wat een verhaal weer! En jullie trip zit er ook alweer bijna op, is toch snel gegaan weer he? Hou nog even vol daar tussen de rum, zon en het strand :) en tot snel maar weer en de groeten!

xxx

• 31 Juli 2011 - 18:27

Cis:

Klinkt "leuk" allemaal. ik heb in ieder geval voorlopig geen trek meer in een baguette. Wel jammer dat het allemaal een beetje tegenvalt, maar de presentatie ging goed en daar gaat het tenslotte om.
    Nou meiden: nog even volhouden en tot dinsdag. Veel plezier nog (presidente-bier) en tot dinsdag.

xxx

• 31 Juli 2011 - 18:41

Gerda:

Zooooooo, dan beleef je nog eens wat! En wat een stomme mensen heb je ook he?? Maar die zitten overal natuurlijk, van die graaiers!!
    Maar ja, jullie beleven óók mooie dingen, en dat is ook wat waard!! En dan nog lekker bier én rum.......heerlijk! Nou meiden geniet nog lekker even, maandag kunnen jullie weer in de bus en iig tot dinsdag!!

xxxx

• 31 Juli 2011 - 19:21

Debby:

Wat is een luchtpuntje?

En veel plezierX

• 01 Augustus 2011 - 08:29

Ron:

Martinique is ongetwijfeld een mooi eiland maar het probleem is natuurlijk dat ze echt alles moeten in- en aanvoeren waardoor alles reteduur en moeilijker te krijgen wordt. Komt ook nog eens bij dat de gemiddelde fransoos best een aardig , vriendelijk en behulpzaam persoon is, TOT ze besluiten in de toeristen industrie te gaan werken. Op dat moment gaat er ergens een knopje om en veranderen ze in stugge, vaak zelfs onbeschofte en geldbeluste personen die erop uit lijken te zijn het de toerist zo onaangenaam mogelijk te maken zodat ze volgend jaar echt niet meer terugkomen. Maar afijn, het is nu maandag en het openbaar vervoer (voor zover nog van toepassing) doet het weer.
    XXX