Het land van de glimlach - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van johosamantha - WaarBenJij.nu Het land van de glimlach - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van johosamantha - WaarBenJij.nu

Het land van de glimlach

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg

14 Mei 2006 | Thailand, Bangkok

Maar eerst natuurlijk nog even de laatste dag tussen de tempels! En nog even wat over ons guesthouse. Het werd gerund door een familie, voornamelijk bestaande uit zussen. Er was een baby, die zakjes om haar handjes heen had omdat ze lange nagels had (lijkt me niet goed voor de ontwikkeling), en een jongetje die zeker weten homo was (hij was nog maar 5 ofzo, maar toch). Moeder/oma maakte de hele tijd grappen, en lachte er hartelijk om, en iedereen bitchslapte elkaar, waarna iedereen ook ging lachen. Volgens mij zijn wij ook wel uitgelachen. Die familie was echt leuk.
Maar goed, aangezien ik me nog steeds niet fit voelde, heb ik een motobike (met bestuurder natuurlijk) gehuurd, en is Rosanne op de fiets gegaan. En nu ik dan toch met geld aan het smijten was(een motobike kostte me iets van tien dollar voor 'de kleine tour', en een fiets is 1 dollar voor een hele dag), besloot ik ook maar naar Banteay Srei te gaan, een tempel die heel erg ver uit de buurt van de andere tempels lag, en dan zou het me 13 dollar kosten. Vanwege de benzine, zeggen ze dan. Nou heb ik toevallig gezien dat er twee liter in een tank gaat, en dat dat hem twee dollar heeft gekost. Hij had ongeveer de helft verbruikt, dus de hele trip heeft hem 1 dollar aan benzine gekost. Maargoed, de mensen in Cambodja kunnen het gebruiken, dus ik vind dat niet zo erg. Ik ben dus eerst naar Banteay Srei gegaan, waar ik rond twaalf uur aankwam. Het was niet echt een grote tempel, maar wel heel erg mooi. De steensoort was anders dan die andere tempels, en de reliefs (er zit hier op geen enkel toetsenbord een trema, maar ik heb het natuurlijk steeds over re-lie-jefs)waren echt nog perfect bewaard gebleven. Er waren er nog erg veel, op elke poort en op elk randje waren afbeeldingen van Boeddha, Ganesh en Krishna enzo. Het was erg mooi. De volgende tempel was Ta Prohm, waar ook een deel van Tomb Raider op is genomen. Dit was echt absoluut een hoogtepunt voor me! Overal groeiden bomen op en door en overheen, echt fantastisch. Mijn oude ik kwam weer helemaal boven, en ik had overal wel op willen klimmen en door willen kruipen. Als ik daar een dagje alleen was....Het was een stuk kleiner dan Angkor Wat, en lang niet zo goed bewaard gebleven als Bakong of Banteay Srei, maar echt een prachtige tempel, zoals een oude tempel hoort te zijn. Eigenlijk waren de tempeltjes die ik daarna bezocht vrij 'saai'. Voor zover ik weet ben ik nog langs Ta Ken gegaan, en heb ik ook nog The Elephant Terrace en The Terrace of the Leper King gezien. Om twee uur waren we al bij Angkor Wat, waar ik heen ging om de zonsondergang te zien. Dan had ik nog uren moeten wachten, en mijn driver dus ook, dus hij bood me aan om me gewoon terug naar het hotel te brengen, en dan rond half vijf weer terug gaan. Een beetje stom van me, maar ik vroeg of dat meer zou kosten, waarop hij peinzend - en glimlachend - naar boven keek, en zei: 1 dollar meer. Nouja, het kostte toch al veel. In het hotel heb ik even wat gegeten, en geslapen. De zonsondergang in Angkor Wat was eigenlijk niet zo speciaal, er was niet echt een uitkijkpunt waar je vanuit AW een mooi deel van de tempel kon zien tijdens de zonsondergang. Ik moest dus kiezen: of de zon onder zien gaan vanuit AW, of naar de kleuren enzo van AW kijken terwijl de zon ondergaat. Ik heb het maar een beetje gecombineerd, en het was wel aardig. Toen ik 'naar buiten' liep, besefte ik dat ik nog helemaal geen souvenirs in Cambodja had gekocht. Ik had gezegd dat ik wel wat Boeddha's wilde kopen voor de geinteresserden, maar in Cambodja praktiseert men het Therevada-Boeddhisme, waarin de vrouw een ondergeschikte rol speelt: dat feest ging dus niet door. In plaats daarvan geeft ik jullie de gift van kennis: ik zal jullie alles vertellen en uitleggen over de Khmer Rouge, dus bereid jullie maar voor, mwoahahaha!
Voor de tempels staat altijd een leger kindjes die armbanden, shawls, boeken en andere troep verkoopt. Ik wilde wel wat armbanden kopen. Toen ik interesse toonde aan een van die kindjes, stonden er binnen twee seconden zonder overdrijven ongeveer tien kinderen om me heen te schreeuwen:'One dollar, lady, you want to buy scarf? Two dollar!' Ze waren echt allemaal door elkaar aan het bleren, en iederen keek. Ik heb maar snel, zover dat kon, al mijn overige riel (3900, en 4000 is 1 dollar) in een handje geduwd, gezegd 'one dollar' en de armbandjes gepakt. Dat was het Cambodja avontuur, haha. Cambodja is absoluut, naast Peru, mijn favoriete land geworden.
Toen kwam de volgende dag de busrit naar Bangkok. We hadden vijftien dollar betaald voor de snelle bus, die negen uur zou duren. Om acht uur vertrokken we in een vreselijk busje. Ik had een zitje in het pad, zonder rugleuning. Na een uur kreeg ik echt pijn in mijn rug, en ben ik op een backpack op de grond gaan zitten, met mijn rug tegen de andere bagage. Een jongen naast me zat ook erg slecht, en hij besloot gewoon op alle tassen te gaan liggen die achterin de bus lagen. Toen kon ik op zijn plaats gaan zitten. De beenruimte was wel okee, maar zijn vriendin zat bij een wiel, en had dus geen enkele beenruimte. Na een stop hebben we geruild, en heb ik dus nog een uurtje slecht gezeten. Het was overigens maar een paar honderd kilometer naar de grens, en we hebben er 6 uur over gedaan. De wegen in Cambodja zijn erg slecht, en vaak ook niet verhard. Maargoed, we kwamen bij de grens aan en het was weer erg warm. Het was niet echt duidelijk aangegeven waar je nou naartoe moest, en als helemaal niet waar onze bus zou zijn. Nadat ik in 1 seconde een flesje Fanta had leeggedronken (ik had erge dorst, ik mocht het flesje niet meenemen, en Rosanne riep ineens dat de bus ergens was), kreeg ik een klein applausje van de twee jongens, schudde de een mijn hand en zei: 'Very good, my friend!' Vervolgens rende ik naar de bus, die pas na ongeveer een uur ofzo vertrok, aangezien er teveel mensen voor de eerste bus waren, en we toen moesten wachten tot er genoeg mensen voor onze bus waren. Anyway, wij konden uiteindelijk de Kleine Zeemeermin-bus in (hier hebben alle bussen een soort thema-beschildering erop, ik heb ook een Hello Kitty bus gezien, en trouwens ook een HK fietsverhuur), en rond kwart over tien waren we eindelijk hier, in Bangkok aangekomen. Veertien-en-een-half uur dus! Als je nou nagaat dat het ongeveer 450 kilometer is, en dan 3,5 uur eraf haalt voor de stops, kom je op ongeveer 40 kilometer per uur! Maar goed dat we niet de langzame bus hebben genomen, dan waren we er waarschijnlijk nog niet....
Maar goed, de gele M die we zagen toen we hier aankwamen maakte alles weer goed. We zitten in een hotel in de (met een accentje op de E,wat ik hier niet kan maken) toeristen straat, waar dus ook die McDonald's is, en een Burger King, en nog veel meer westerse dingen. Dat is wel weer even lekker hoor. Als het goed is gaan we morgen naar de tijger-tempel (dat is wel duur, maarja), en dan 's avonds met de naar Ko Tao: laat de stranden maar komen!

Aangezien ik natuurlijk gewoon de standaard foto's heb van alle tempels (en nog wat meer, ik heb veel te veel foto's gemaakt...), en een paar met mezelf erop, heb ik besloten gewoon naar een site te verwijzen waar ze ook info geven over de tempels. Op het moment kan ik geen foto's op de computer krijgen, de USB poort doet het niet.
Nederlandse info:
http://www.travelmarker.nl/bestemmingen/azie/cambodja/bezienswaardigheden/angkor_wat.htm
deze is ook wel grappig:
http://www.yellowpages-cambodia.com/images/maps/angkor-temples-3d-map.html
En, ik hoop dat ie werkt:
http://users.skynet.be/paul.demunter/SlidesAngkor-E.htm
en anders moet je op de dia's van angkor klikken.
Dat was het weer voor vandaag!

  • 14 Mei 2006 - 06:28

    Cis En Ron:

    Het is bijna of we er live bij zijn! Ik neem aan dat je via internet straks een compleet fotoalbum MET TEKST EN UITLEG gaat bestellen? Ik zou, als ik jullie was de laatste weken een beetje rustig aan doen en nog flink wat genieten van de mooie stranden. ly xxxxx

  • 14 Mei 2006 - 08:30

    Map En Jan:

    Ik heb in alle vroegte de computer aangezet en ja hoor, je stond er al op! Wat een mooi verslag en ook zo duidelijk. Ik zag (met een schuin streepje op de a)het voor me.

    Ik las het stukje van dat kindje met die nageltjes..zijn ze te beroerd om ze te knippen of vinden ze dat mooier, net als die kleine voetjes?

    Ook wil ik nog even weten hoe je zag dat het jongetje homo was.

    Het lijkt me heel erg als die mensen zo lachen, ik zou de neiging hebben ze een mep te geven hoor. Of misschien was het wel het principe van: "als je niet weet wat je moet zeggen kun je altijd nog gaan lachen"?

    Heel goed van je, dat je een motobike hebt gehuurd, i.p.v. een fiets! Die zonsondergang had ik ook wel willen zien hoor.

    We verheugen ons nu al op de uitleg die we krijgen als je weer thuis bent! Hoeveel dagen moeten we daarvoor uittrekken?

    En wat een geluk dat je steeds weer op het juiste moment een Mac. tegen komt! Ik heb een slogan voor ze bedacht:
    EM A CEE daar redt je levens mee! Heel veel plezier op de witte stranden en rustig aan he. Groeten en liefs van ons.

  • 14 Mei 2006 - 15:07

    Gerda:

    Jemig de pemig Sam
    Het is goed datok nog een uurtje vrij had, sjonge sjonge,wat een verhalen,die je hebt meegemaakt,zeg!Leuk hoor,zo,n lang verslag,want het is heel leuk om te lezen.
    Ik denk dat ik het vanavond nog eens lees ,effe op m,n gemakkie!
    Jullie zijn wel en tijd onderweg ,zeg!Nou Sam ,Bob gaathet nu ook even lezen en tot de volgende keer maar weer Kijk goed uit .xxxxxxxx

  • 14 Mei 2006 - 17:51

    Peet En Kit:

    Jezus, wat een verhaal zeg! Wel ontzettend leuk om te lezen! En het fotodreigement heeft geholpen, volgende keer ga ik naaktfoto's eisen ;)

    We vinden het erg leuk dat we je eens op een foto zien, voor het zelfde geld zit je al 2 maanden in Amsterdam in een internetcafe! Maar nu weten we het zeker. Nou lieverd tot het volgende epos, doe rustig aan en een dikke knut van ons, ook al heb je daar een hekel aan. Weet je wat, ik geef er nog een!!!! Mwahahahahaaaaaaa!!!

  • 15 Mei 2006 - 07:14

    Linda:

    Heej Sam!! Wat een enige foto's. Eindelijk zien we je weer eens, en als we dan toch aan het knutten zijn, dan geef ik er ook een aan je!! De verhalen worden wel steeds mooier zeg! Hier is alles goed, het is alleen niet zo warm meer, dus dat is wel jammer. Peking Express is erg leuk, dan hebben we beetje een idee waar je zit. Tot de volgende keer maar weer! Doei!!!!

  • 16 Mei 2006 - 23:57

    Debby Nog Even..:

    He nog ff een ding..die kleine fototjes daarbij lijkt het net alsof je bij detail angkorwat, of diegene naast je gecencureerd is!! X

  • 16 Mei 2006 - 23:54

    Debby:

    Hoi dear friend!! Ik ben blij dat je het zo leuk hebt!! HEt is hier nu 2uur snachts en ik ben t debat aan t volgen want: Hirsi Ali is geen Nederlander volgens Verdonk!! Ze is nu ook geen tweede kamerlid meer! Je hebt dus weer wat gemist...en nu is iedereen boos op Rita. Dus ik heb een kostelijke parky avond. Ik verheug me op je terugkomst!! Maar die 2 weken nog op witte stranden gun ik je van harte!! Pas wel op voor Belgische pedofielen met snorren! Ik hou van je XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Azie 2006

Recente Reisverslagen:

14 Juni 2006

Okee, dan toch nog maar een bericht

30 Mei 2006

Het houdt maar niet op...

28 Mei 2006

De laatste dagen.....

24 Mei 2006

Ach

19 Mei 2006

De Tijger Tempel en Ko Tao

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 26893

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 07 Februari 2014

St. Kitts

21 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Martinique/IACA

27 Juni 2010 - 02 Augustus 2010

veldwerk DR 2010

18 Juni 2008 - 25 Augustus 2008

Veldwerk Curacao en Dominicaanse Republiek

21 Mei 2009 - 27 Juni 2008

Veldwerk St. Lucia

28 Februari 2006 - 31 Mei 2006

Azie 2006

24 Januari 2010 - 30 November -0001

DR 2010

Landen bezocht: