De Verboden Stad etc. - Reisverslag uit Beijing, China van johosamantha - WaarBenJij.nu De Verboden Stad etc. - Reisverslag uit Beijing, China van johosamantha - WaarBenJij.nu

De Verboden Stad etc.

Door: Samantha

07 Maart 2006 | China, Beijing

Ik had gisteren niet zoveel tijd, dus ik zal vandaag wat uitgebreider zijn.
Zoals ik al schreef is Beijing een enorm grote stad, met brede straten, zesbaans-eerichtingswegen en hoge gebouwen met veel reclame erop. Iedereen rijdt hier als een idioot; nooit een richtingaanwijzer aan, hard rijden en ineens op de rem staan, mensen op het zebrapad van de sokken rijden en constant toeteren is hier echt normaal. We hadden geen 'blanke' mensen gezien tot we in het hostel kwamen, en zo gauw je naar buiten gaat ben je weer echt totaal de enige. Zelfs bij bekende toeristische plaatsen moet je goed kijken wil je iemand ontdekken. Er is ons inmiddels 4 keer gevraagd om met een Chinees op de foto te gaan, en als ik me niet vergis is het ook wel ongevraagd gebeurd. Voor de rest sreekt echt bijna niemand Engels, en als het wel zo is is het bijna niet te verstaan. De mensen zijn over het algemeen wel vriendelijk, maar we hebben geen idee wat ze allemaal over ons zeggen. Vanmorgen stapten we in de metro en dan merk je echt dat iedereen naar je kijkt. Maargoed, Rosanne heeft vanmiddage ook een foto genomen van een kindje met een poep- en plasgat in zijn broek;) dan kunnen ze namelijk lekker makkelijk op straat gaan.Het eten en het slapen wil nog niet echt helemaal lukken, maar dat zal uiteindelijk wel goedkomen.
Vanmorgen zijn we vrij vroeg opgestaan om naar het Mausoleum van Mao, het Tian'anmenplein en de Verboden Stad te gaan. Toen bleek dat het mausoleum pas om twee uur open ging zijn we meteen doorgegaan naar de Verboden Stad. Dat was gigantisch groot, eerst kom je twee keer op een plein met een poort, daarna volgen pleinen en tempels, en tempels en pleinen, en 'steegjes', vage huisjes, mooie binnenplaatsen, en dan van alles minstens 4. Het was echt gigantisch groot en complex. De mooie daken, ruime opzet en witte ballustrades vond ik het meest kenmerkend. Helaas stond de grootste tempel in de steigers. We waren wel al vrij vroeg klaar, en gingen dus eerst wat eten. Na 1 uur zijn we richting het Mausoleum gegaan. Er was erg veel politie, en de Grote Zaal van het Volk was afgezet. Hier wilden wij een beetje tijd verdrijven tot we het Mausoleum in konden. Toen we eenmaal ervoor liepen, kwamen twee Engelssprekende meisjes naar ons toe, die ons vertelden dat het Mausoleum en de Grote Zaal van het Volk twee weken dicht zouden zijn vanwege een congres of iets dergelijks. Ze wilden ons een tour naar de muur aansmeren, daar hebben we geen definitief antwoord op gegeven. We hebben ons wel mee laten sleuren naar een galerie met Chinese kunst die ze ons wilden verkopen. Ik had echt geen geld bij me, dus dat was niet moeilijk. We besloten om even te pinnen, en dan naar het Beihai park te gaan; dat zou erg mooi zijn volgens een reisgidsje. Toen we daar uiteindelijk waren, kwamen we erachter dat ook hier van alles verbouwd werd. De tempel dier er stond was niet open en stond in de steigers, en de wegen hielden zelfs uiteindelijk op vanwege werkzaamheden. Er wordt op het moment erg veel verbouwd vanwege de Olympische Spelen. Na het park, wat normaal waarschijnlijk ook echt heel mooi zou zijn, zijn we met de taxi en de metro weer naar huis gegaan. Daar hebben we even geslapen - het was best een vermoeiende dag - en daarna pizza gegeten.
Morgen gaan we naar de Drum Toren en de Bel Toren; nu maar hopen dat die niet gerestaureerd worden.

• 07 Maart 2006 - 14:13

Debby:

Hoi Monty
    Er is nu een congres van het Volk bezig, een soort volksparlement, en dat duurt als het goed is nog de hele week. Veel plezier en ik hoop snel weer wat te horen. Kus!!!

• 07 Maart 2006 - 11:57

Kitty:

Hoi Sam
    Jullie vermaken jullie prima zo te lezen. Wel jammer dat een hoop dingen dicht zijn, maar er valt waarschijnlijk nog genoeg te zien. Nou we kijken weer uit naar het volgende bericht en vooral ook naar foto's. Groetjes en veel plezier xxx

• 07 Maart 2006 - 12:00

Ron:

Zonde van al die verbouwingen maar het zal wel goed komen allemaal. Ik had wel verwacht dat jullie veel meer toeristen zouden tegenkomen. Kijk goed uit en veel plezier verder.
    NB: Je pin is nog niet verwerkt nu om 13:00.
    ly xxx

• 07 Maart 2006 - 12:02

Piet ( Je):

Heeejjj sam hoe smaakte die pizza ?? Vies ;-) Ik zit nog steeds met men been en dat is zwaar klote.Je hoort nog van me maar ik ga nu naar school doeiiii :-) doeii

• 07 Maart 2006 - 18:27

Peter:

Eeh, je reist 12000 kilometer naar China en dan ga je PIZZA eten?!?!?! Whahahahaha, ik hoop dat 'ie lekker was! Nou, leuk om zo snel op de hoogte te zijn van jullie belevenissen! Wel jammer dat er een hoop gesloten is, maar het zal desalniettemin (jaja) een belevenis zijn....

Heel veel plezier bij de Drum Toren en tot het volgende bericht!

(Wij hebben overigens net bami gegeten, moeten jullie ook eens proberen... :) )

• 07 Maart 2006 - 18:55

Anne:

hoi sam
    gelukkig ben ik weer beter en ga ik morgen gewoon weer naar school nou 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000kusjes van:ANNE

• 08 Maart 2006 - 10:16

Chris:

hallo sam hier chris wat leuk al die verhalen en ik zou zo met je willen ruilen veel plezier nog en kijk uit met oversteken sorry hoor ik ben maar een amateur geen hoofdletters komma en punten ga ik nog aan werken groeten van chris